CatMan 2.0™ הוא מודל ניהול הקטגוריה עבור המאה ה –21
להיות רלבנטי היום פירושו לפשט את “מסע הקניות” של הקונה – לא על ידי הצפה שלו עם יותר ויותר מוצרים לבחירה, אלא על ידי הצגת מוצרים שונים באופן הוליסטי שנותן מענה לצורך שלו – זהו עולם ניהול הפתרונות”, כך אמרה לאחרונה Wendy Liebmann, מנכ”ל WSL Strategic Retail.
בכך בעצם אומרת ליבמן שעולם ניהול הקטגוריות כפי שאנחנו מכירים אותו מזה כ- 25 שנים איננו רלבנטי יותר.
בתחילת 2015, פנה המכון האמריקאי לשיווק מזון (FMI) לוינסטון וובר מ- Winston Weber & Associates ול – Deloitte Consulting, כדי לתכן מחקר שיבחן את התפקיד העתידי של ניהול הקטגוריה.
המחקר כלל למעלה מ – 70 יצרני CPG וקמעונאים בענף המזון ומוצרי הצריכה, ובסיומו התפרסם הדו”ח:
“מניהול קטגוריה לקמעונאות ממוקדת קונים” – From Category Management to Shopper-Centric Retailing
“קמעונאות המזון חווה את השינוי הדינמי ביותר מזה בשנים עם התפתחות הטכנולגיה הדיגיטלית, המדיה החברתית, והשינויים בסגנון החיים של דורות שונים של קונים” אומר ווין ובר. “בסביבה זו, למתודולגיית ניהול הקטגוריה יש מגבלות רבות מדי”
ובר מציין, כי תהליכי ניהול קטגוריה מתמקדים באופן צר במוצרים או בקטגוריות בודדות, ולא בפתרונות רחבים יותר של “משימות הקניה” של הקונים. גם המבנה הארגוני של הסחר לפי מחלקות/קטגוריות יוצרת לעתים קרובות חסמים לאופטימיזציה של מסחור משלים ופיתוח פתרונות שנועדו לשפר את חוויית הקנייה.
ובר קובע ש: “לקמעונאים אין ברירה אלא להתקדם לעבר מודל ממוקד בפתרונות שהצרכנים מחפשים אם הם רוצים להישאר רלוונטיים בשוק” תובנות אלו מקיפות את תהליך הקניה בחנות כולה ולא רק בקטגוריות בודדות, תוך מיקוד בצרכי הקונה וקביעת הדרך הטובה ביותר לקבץ מוצרים כדי לענות על צרכים אלו.
התהליך צריך להיות גמיש ומותאם לשינוי המגמות בביקוש של הצרכנים.
הגישה מחייבת הקמת צוותי פתרונות לקונים ברשתות הקמעונאיות, שבהם לוקחים חלק גם מנהלים ברמת המטה וגם מנהלי חנויות, תוך שיתוף פעולה עם הספקים לגבי הדרך הטובה ביותר לספק את צרכי הלקוחות.
CatMan 2.0™ הוא מודל ניהול הקטגוריה של תחילת המאה ה-21. הוא מייצג את את השינויים העיקריים הבאים בענף:
בסיס יותר מגוון של הקונים –סגמנטציה של הקונים על בסיס אוסף של התנהגויות ייחודיות המבוססות על סגנון חיים ושלב בחיים.
פורמטים קמעונאיים חדשים –צמיחה של supercenters, חנויות דיסקאונט עמוק, קמעונאים מקוונים, וערוצים משולבים.
נתונים ומידע – נתונים ממקורות חדשים כולל תובנות הקונה, תוכניות נאמנות, מדיה חברתית.
כלים אנליטיים – פתרונות חומרה ותוכנה חדשים מאפשרים ניתוח מידע במהירות חסרת תקדים ועוצמה, ברמת החנות והלקוח
מודלים של הצלחה – חשיפה גבוהה של אירועים וידע על מה עובד ומה לא עובד.
לפרטים נוספים על מודל ניהול הקטגוריה החדש:arza@sinergia-group.co.il