קמעונאות תמיד היתה בחזית עיבוד הנתונים והמידע, בשל ריבוי הטרנזקציות שכל רשת מנהלת והרצון ללמוד על הלקוחות ולגלות דרכים חדשות לשרת אותם.
מאז ראשית ימי ה- BI, קמעונאים שהשקיעו בהבנה טובה יותר של משמעויות הנתונים שלהם, בדרך כלל, שיפרו את ביצועיהם.
כיום, הנתונים והמידע חשובים יותר מאי פעם. גם לרמות הגבוהות ביותר של הניהול וגם לצוות בשטח – בחנות יש צורך קריטי בביסוס על תובנות בזמן אמת.
כדי לשרוד, קמעונאים גדולים וקטנים, חייבים לשנות את האופן שבו הם מתבססים על נתונים וניתוח מידע.
גם ה – IT הקמעונאי השתנה משמעותית – ממערכות תשתית למקור קריטי של תובנות. מה שנראה פעם כחלק מהעלויות של עשיית עסקים, כבר הפך להיות מרכיב מכריע ביכולת להתחרות.
דברים השתנו גם בצד החומרה. לפני עשרים שנה, רוב השרתים נשמרו באתר ומתוחזקים על ידי צוות ייעודי. כיום, כל החברות הגדולות מתמודדות עם ה – IT שלהן בענן. תעשיית ה- IT בכללותה משתנה למודל מבוסס שירות. כל צרכי ה- IT כולל תשתית, פלטפורמות, וכמעט כל דבר שניתן לדמיין – זמינים כשירות. אפילו רשת הקמעונאות הותיקה והמסורתית סירס – Sears Home הודיעה שתהיה הקמעונאי הראשון ששוויו מעל מיליארד דולר שאין בבעלותה אפילו שרת אחד. התלות בחומרה פיזית נחלשת בשילוב עם שירותי אחסון נתונים בענן.
תהליכי ניתוח הנתונים בקמעונאות עוברים שינוי מקביל.
עד לפני זמן לא רב, ניתוח מידע בקמעונאות הצריך מחשב גדול וצוות תחזוקה גדול, והכל כדי להפיק תובנות שנדרש זמן רב להפיק. עם המעבר של ה – IT למודל שירות, התפתח גם זן חדש של אנליזות – קל, זול, וגמיש – כל זאת ללא צורך במחשב ייעודי.
במקום להשתלב עם בסיס המידע הקיים, זהו זן חדש של ניתוח ש”יושב” על מקורות הנתונים הקיימים. הדבר מאפשר לתחקר את הנתונים באמצעות ממשקים פשוטים ללא צורך בפיתוח מודלים מורכבים. יותר מכך, הניתוחים המודרניים לא רק נגישים יותר, הם יותר שימושיים/יישומיים.
אפשר כיום לנתח כמעט כל דבר בקלות עד לרמת הביצועים של SKU ספציפי בחנות ספציפית.וחשוב מכל, כיוון ששרותי האנליטיקס מבוססי ענן, הם עובדים על כל מחשב עם דפדפן אינטרנט.
מה עומד על הפרק בנוגע לניתוח הקמעונאי?
כל יום שעובר, עולם הקמעונאות הופך יותר ויותר למונע נתונים/מידע.
האנליטיקס המודרני בקמעונאות מאפשר לספק תובנות עמוקות יותר מאי פעם, וליותר בעלי תפקידים מאי פעם.
בעבר קהל המטרה למידע ואנליטיקס היה המנהלים הבכירים, אנליסטים ואנשי כספים, השלב הבא מאפשר לדרג המנהל בשטח – מנהלים אנשי מכירות וכד’ ליהנות מתובנות על הביצועים שלהם והפוטנציאל הטמון בהם.
כאשר אתה נותן לכל עובד בזמן אמת מידע מעובד ובעל משמעות הוא יכול להתבסס עליו כדי לבצע את עבודתו בצורה יעילה יותר, ויש לכך השפעה משמעותית.
עולם הקמעונאות כולו על פרשת דרכים, ועסקים חייבים להתאים עצמם או שיתקשו לשרוד.
אנליטיקס בבכל הרמות של הארגון הקמעונאי ובייחוד ברמת השטח משקף קידמה של העסק והוא חיוני כדי לשמור אותו רלבנטי.
למרבה הצער בארגונים קמעונאיים ויצרנים לא מעטים עדיין יש לא מעט “חסמי חדשנות” ומוצאים אותם גם במערכות ה – IT והאנליסטים המסורתיים. אלו הן פונקציות שצריכות לבצע שינוי משמעותי ביותר בדפוסי הפעולה והחשיבה, ולעיתים קשה להם מאוד “להמשיג” את משמעות השינויים הנדרשים, ולאפשר לארגון להתפתח במהירות הנדרשת כדי להיות יותר “קרוב ללקוחותיו” ולקבל החלטות מושכלות בזמן אמת.