העשור הבא עתיד להיות תור הזהב של הצרכן, עם יותר אפשרויות בחירה ושליטה מאשר אי פעם בעבר. לקונים יוצע מגוון הולך וגדל של מוצרים ושירותים, לעיתים קרובות מותאמים אישית לצרכים ולרצונות שלהם.הצרכנים ימשיכו לדרוש שקיפות מחיר ואיכות, לצד מגוון רחב של אפשרויות אספקה.החוויה הקמעונאית צפויה להיות יותר בעלת השראה, מרגשת, נוחה, ומותאמת לצרכים המשתנים באופן תמידי של הצרכן.האבולוציה בביקוש של הצרכנים, בשילוב עם חידושים טכנולוגיים טרנספורמטיביים תמשיך לכונן שינויים מהותיים בענף.הגבולות בין ה”משווק” (הקמעונאי) וה”יצרן” ימשיכו להיטשטש, כוחות אלו יגרמו לכך שקמעונאים ויצרני מוצרי צריכה ישתנו ב – 10 השנים הקרובות יותר מכפי שהשתנו ב – 40 השנים האחרונות. גורמי המפתח להצלחה בעשור הקרוב יתמקדו בבניית הבנה וחיבור עמוקים עם הצרכן, תוך שילוב טכנולוגיות “משבשות”, אימוץ מודלים עסקיים טרנספורמטיביים – מקוונים ולא מקוונים, וביסוס על יכולות מפתח.
במקביל, חברות תצטרכנה להתמודד באופן פרואקטיבי עם הכנת הארגון שלהם לשינויים, ויישום טכנולוגיות חדשות לצד סגירת חנויות, בעיות תעסוקה, והשפעות סביבתיות שליליות פוטנציאליות.
הדוח מתמקד בשווקים מפותחים דיגיטלית, והוא קורא לפעולה לכל בעלי העניין במגזר העסקי הפרטי ובמגזר הציבורי. קמעונאים ויצרנים צריכים להתאים את האסטרטגיות העסקיות שלהם ואת מודל ההפעלה שלהם. יתר על כן, בשיתוף עם קובעי מדיניות, מחוקקים, וגם גורמי חינוך והשכלה חשוב לנקוט עמדות ברורות בנוגע להשלכות החברתיות של הטרנספורמציה של הענף, כדי להבטיח תוצאות חיוביות לתהליכים הדינמיים שהענף חווה.
גורמי ההצלחה
כדי להצליח במהלך העשור הבא, קמעונאים ויצרנים יצטרכו:
1. לבנות הבנה טובה יותר וחיבור חזק יותר לצרכנים המועצמים על ידי טכנולוגיות, שמגדירות מחדש מהו ערך.
המדדים המסורתיים של מחיר, מגוון ונוחות עדיין רלוונטיים, אך כעת שליטה, התאמה מירבית וחוויה חשובים אף הם. ברחבי העולם, לצרכנים יש כיום גישה ליותר ממיליארד מוצרים שונים, המוצעים על ידי מתחרים מסורתיים ומתחרים חדשים ודינמיים, כולם מתנסים במודלים עסקיים חדשים וגישות לתקשורת עם הלקוחות. ככל שאפשרויות הבחירה עולות, נאמנות הקונים הופכת להיות יותר שבירה. לעסקים אין ברירה אלא להישאר עירניים כל הזמן, לחדש ו”לשבש” את עצמם על ידי אימוץ טכנולוגיות חדשות, כדי לפגוש את הסטנדרטים והציפיות הגבוהים של הצרכנים.
2. לאמץ במהירות טכנולוגיות שהן GAME CHANGERS
הטכנולוגיה תהיה גורם מפתח בשינוי הענף. הארגונים בענף יצליחו רק אם ישימו דגש בלתי נלאה על שימוש בטכנולוגיה כדי להגדיל את הערך המוסף לצרכנים. הם חייבים, כמובן לעשות זאת, תוך הערכה מציאותית של עלות תועלת.
שמונה הטכנולוגיות ה”משבשות” הבאות קריטיות לתהליך השינוי:
1. “האינטרנט של הדברים” (IoT)
2. כלי רכב אוטונומיים (AV)/ רחפנים
3. רובוטיקה
4. בינה מלאכותית(AI)
5. מציאות רבודה(VR)
6. מעקב דיגיטלי
7. הדפסה תלת מימד ((3D Print
8. בלוקציין
במהלך 10 השנים הבאות, כל הטכנולוגיות האלו ישתלבו בעולמות של הקמעונאים והיצרנים ויצרו רמה חסרת תקדים של “שיבוש”. בפרט האינטרנט של הדברים” (IoT), כלי רכב אוטונומיים/רחפנים, רובוטיקה ובינה מלאכותית ישפיעו על הענף בגלל היישומים הרחבים שלהם, והיכולת להניע אפקטיביות בעולם העבודה.
3.לפתוח מודלים עסקיים טרנספורמטיביים בקמעונאות הפיזית והדיגיטלית
בעשור הקרוב, הקו בין מקוון ולא מקוון ימשיך להיטשטש. מודלים עסקיים חדשים ימשיכו להתפתח ולצבור תאוצה.ההכנסות בתחום הקמעונאות במדינות המפותחות גדלות בקצב איטי, וניכר מעבר מרכישת מוצרים לרכישת שירותים, לכן סביר להניח שהקמעונאות תשנה את מודל הערך שלה על ידי מעבר למודל ערך אחר ולא רק על ידי הוספת ערך למודל הקיים.
ההערכות הם שה – e-commerce יגדל תוך עשור מ – 10% כיום ל – 40%, כאשר בכמה קטגוריות מוצר יגיע לשיעור חדירה של 50% או יותר, בעוד שבאחרות לא יגדל מעבר ל- 20%.למרות הגידול במסחר המקוון, החנות הפיזית תמשיך להיות הערוץ המוביל עבור הרוב המכריע של הקמעונאים הרב-ערוציים. אבל הצעת הערך של הקמעונאים תשתנה – מערוץ של הפצה – לפלטפורמה של התנסות, חוויה, תקשורת, ואינטראקציה.
זה ייעשה באמצעות טכנולוגיה שתאפשר לבדל את חוויות הלקוח, ופיתוחים שיאפשרו אינטראקציה בקו הראשון עם הקונים כדי להתאים את החנויות לאתגרי המחר.
במקביל, המעבר המסיבי לקניות באון ליין יניע לירידה בשטחי החנויות הפיזיות – בין אם במספרן המוחלט או בגודלן.
קמעונאים וחברות CPG לחדש ולאמץ מודלים עסקיים חדשים, כגון: כלכלת שיתוף של הדור הבא (השכרה ושווקים משניים), כלכלת התאמה אישית (מנויים לדוגמא), כלכלה לפי דרישה (חידוש מלאי אוטומטי או הזמנה חכמה) וכן כלכלת שירותים (“עשה את זה בשבילי”).
ההערכה היא שלמודלים הכלכליים החדשים יש ערך פוטנציאלי של כ-2.95 טריליון דולר בעשור הקרוב. הצרכן ייהנה מאוד מהמודלים העסקיים האלו, והדגש צריך להיות על לכידת הערך בפלטפורמות חדשות אלו שיחסכו לו זמן וכסף.
4. להגדיר מחדש ולבנות יכולות עתידיות.
בעולם החדש הזה – שבו הפרסונליזציה מנבאת את הצרכים של כל צרכן – חברות יצטרכו לשפר באופן דרמטי את היכולות שלהם לשמור על קשר עם הציפיות הגוברות של הצרכנים. כדי לחולל את השינוי, קמעונאים ויצרנים יצטרכו ליצור אקוסיסטם של “רצונות”.
לשם כך יש צורך בשלושה גורמי מפתח חיוניים:
א. הלך הרוח של שותפות. כדי להתאים לקצב המהיר של השינויים הטכנולוגיים, כל המשתתפים יצטרכו לפתח תרבות של שיתוף פעולה ושותפויות, ולא להסתמך רק על בניית יכולות משלהם.
ב. משלוח של “המייל האחרון”. כדי שהמסחר האלקטרוני יהיה חסכוני, ידידותי לסביבה, ומגיב, יש צורך לפתור את אתגרי המשלוח של “המייל האחרון”, למשל על ידי יצירת מאקרו-מחסנים, וחשיבה מחדש על איך מתחלקות עלויות ההפצה בין הקמעונאים היצרנים והצרכנים.
ג. ניתוח מידע מדעי. עסקים יצטרכו להאיץ את תהליך איסוף הנתונים על הצרכן למידע חכם לצורך קבלת החלטות משופרת בכל שרשרת הערך.
האתגרים
ההזדמנויות הגדולות לעסקים תהינה מלוות גם באתגרים שצריך להתמודד איתם. הם כוללים
1. עלות גבוהה וקושי ביישום טכנולוגיות חדשות
נדרשות השקעות ויכולות משמעותיות כדי ליישם טכנולוגיות חדשות .לארגונים רבים יש טכנולוגיות מדור קודם שיכולות להיות במקרים מסוימים, חסמי חדשנות. גם היכולות המקצועיות של האנשים בארגון לתמוך בתשתית דיגיטלית חדשה לא תמיד זמינות.
2. קצב איטי של שינוי ארגוני
קצב השינוי הטכנולוגי מהיר כל כך, ורוב הארגונים לא ערוכים להדביק את אותו. אימוץ מודלים עסקיים וטכנולוגיות חדשות דורשים רמה חדשה של אג’יליוטי/זריזות בקבלת החלטות ויישומן, שמשפיעה על המבנה הארגוני, היכולות של הארגון, התרבות, והתהליכים.
3. שותפות ציבורית-פרטית מוגבלת לטיפול בהשלכות החברתיות של השינוי.
כיוון שהשינויים שעל הפרק “משבשים” משמעותית, יכולות להיות להם השלכות חברתיות שליליות. על החברה לפעול באופן יזום, להתמודדות איתם.
ההשפעה של האבולוציה הקמעונאית הפיזית על החברה/הקהילה: עם מספר גדל והולך של חנויות קמעונאיות שנסגרות, יוצרו בעיות אך גם הזדמנויות לעסקים לשתף פעולה עם הקהילה כדי להתאים את המרחבים הפיזיים לשירותי השכלה, ופעילויות של חוויות, סגנון חיים ופנאי.
השפעת טכנולוגיות חדשות על כוח העבודה: הטכנולוגיות יניעו התייעלות בכוח העבודה בחנויות, בהובלה וכד’. העליה בפריון צפויה להוביל לפיטורין, ולשינוי מאפייני העובדים בענף. מנהיגי הענף וקובעי המדיניות צריכים להתמקד בהכשרה של אנשים לשוק עבודה חדש, על ידי פיתוח שיתופי פעולה עם מוסדות חינוך, פיתוח חוזים חברתיים חדשים והטבות למשאב האנושי העתידי בענף.
להשפעות הטכנולוגיות על עולם העבודה מומלץ מאוד לצפות בהרצאה של –
David Autor :Will automation take away all our jobs? https://www.youtube.com/watch?v=th3nnEpITz0
ההשפעה של “משלוח המייל האחרון” על נושא הקיימות: המענה לדרישות של הצרכן ל”מה שאני רוצה, מתי והיכן שאני רוצה” יצטרך להיעשות עם מינימום נזקים סביבתיים הקשורים לפליטת CO2 ואריזות מרובות. עסקים, רגולטורים, ומקבלי ההחלטות יצטרכו לקדם חדשנות באריזות, וליצור תשתיות ויוזמות למיחזור מערכתי.
לסיכום
השינוי הגדול בתחום הקמעונאות כבר התחיל.בעשור הקרוב, הדרך שבה אנשים קונים מוצרים תשתנה באופן דרמטי. לצרכנים תהיה גישה בלתי מוגבלת למגוון עצום של מוצרים, שקיפות מחיר, חוויות, ואפשרויות אספקה נוחות. יתפתחו במהירות מודלים עסקיים חדשים מוכווני-טכנולוגיה, ותהינה לכך השלכות רחבות, בעיקר השפעה של צמצום הגודל והמספר של החנויות הפיזיות על כוח העבודה בענף.
הטכנולוגיה תניע לשינוי ולפיתוח יכולות חדשות – ביניהם גישות חדשות לתעסוקה או ליצירת מערכות אספקה יעילות – אשר, ככל הנראה, יחזקו את ההתפתחות של שרשרת ערך אקולוגית חדשה.
יהיו לשינויים אלו השפעות על החברה, חיוביות ושליליות, וניהול השינוי צריך להתבצע באמצעות שותפויות חוצות מגזרים, ציבוריות ופרטיות כדי לעצב תהליך שינוי עם תוצאות חיוביות.